КОГА ТРЕБА ДА ЗБОРУВАШ ЗА ЛИЧНОСТ КАКО ДИМИТАР ПАНДЕВ , СЕ ПОСТАВУВА ДИЛЕМА : ОД КАДЕ ДА ПОЧНЕШ ? ФИЛОЛОГ , НАУЧНИК , ЛИТЕРАТУРЕН КРИТИЧАР , ЕСЕИСТ , ПРЕВЕДУВАЧ , ПРИРЕДУВАЧ НА КНИГИ , РЕЦЕНЗЕНТ , УНИВЕРЗИТЕТСКИ ПРОФЕСОР , ПОЕТ , ПРОЗАИСТ , АВТОР НА УЧЕБНИЦИ , ДОБИТНИК НА БРОЈНИ НАГРАДИ …ИЛИ , КАКО ШТО САМИОТ ЌЕ РЕЧЕ : „ ЈАС ПОВЕЌЕ СЕ ЧУВСТВУВАМ КАКО ГРАЃАНИН НА СЛАВИСТИКАТА НА КОЈА СЕСРДНО СУМ ‘И СЕ ПОСВЕТИЛ “ .
ВО МОЕТО ИЗЛАГАЊЕ ЌЕ СЕ ЗАДРЖАМ ПОВЕЌЕ НА ПРОЗНОТО ТВОРЕШТВО НА ДИМИТАР ПАНДЕВ И СО МАЛ ОСВРТ ЌЕ ПРЕТСТАВАМ ДЕЛ ОД НЕГОВИТЕ ОСТАНАТИ ТРУДОВИ . ПОСЕБНО МИ Е ЧЕСТ ДА ЗБОРУВАМ ЗА ПАНДЕВ КОГО ГО ПОЗНАВАМ МНОГУ ОДАМНА , ОСОБЕНО ОД ПЕРИОДОТ НА СРЕДНОШКОЛСКИТЕ И СТУДЕНТСКИТЕ ГОДИНИ .
ВО 2008 ГОДИНА ПРЕД ЧИТАТЕЛСКАТА ЈАВНОСТ СЕ ПОЈАВИ ЗБИРКАТА ОД ТРИНАЕСЕТ РАСКАЗИ „ ПРИКАЗНИ ОД ПОРАНЕШНИТЕ “ . ГРУПИРАНИ СЕ ВО ТРИ ЦЕЛИНИ –ЦИКЛУСИ : „ ВЛЕГУВАЊЕ ВО ПРИКАЗНИТЕ “ , „ МЕЃУ ПРИКАЗНИТЕ “ И „ ИЗЛЕГУВАЊЕ ОД ПРИКАЗНИТЕ “ . РАСКАЗИТЕ СЕ ПРЕТСТАВЕНИ ПРЕКУ ИСКАЖУВАЊАТА НА ПОСТАРИ РАСКАЖУВАЧИ И КАКО ПРИКАЗНИ ШТО СЕ РЕЗУЛТАТ НА ЖИВОТНОТО ИСКУСТВО НА АВТОРОТ ПРЕКУ НАБЉУДУВАЊЕ НА СТВАРНОСТА ВО ОДДЕЛНИ ПЕРИОДИ ОД МИНАТОТО ШТО СЕ ОД ПРЕСУДНО ЗНАЧЕЊЕ . ИСПРЕПЛЕТЕНИ СЕ НАСТАНИ И СИМБОЛИ И ОД ПОБЛИСКОТО И ОД ПОДАЛЕЧНОТО МИНАТО . РАСКАЗИТЕ И ПРИКАЗНИТЕ СЕ НАДОВРЗУВААТ И ЧИНАТ ЕДИНСТВЕНА КОМПОЗИЦИСКА ЦЕЛИНА . ТЕМАТСКИ , СТИЛСКИ И ЕСТЕТСКИ ПРЕТСТАВУВААТ ГОЛЕМ И ЗНАЧАЕН ПРИЛОГ ВО СОВРЕМЕНАТА МАКЕДОНСКА ПРОЗА И ЗБИРКАТА СЕ СМЕТА ЗА ЕДНО ОД НАЈДОБРИТЕ ОСТВАРУВАЊА ВО ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ ВО МАКЕДОНСКАТА ПРОЗА .
НИЗ ОВИЕ РАСКАЗИ СЕ ЗАПОЗНАВАМЕ СО ПОЕТОТ ШТО ЈА БАРА СВОЈАТА МАКЕДОНКА , СО ПОЗНАТИОТ ЏЕЛАДИН –БЕГ И ДЕЛ ОД НЕГОВИОТ ЖИВОТ , ЈА ОТКРИВААМЕ ДРЕМКАТА НА НЕРВЧИКОТ ГРИГОРИОС СТАВРИДИС ШТОТУКУ НАРЕЧЕН ВЕЛИК ВТОР ОМИР ВО ИСТОРИЈАТА ПРЕД КОГО СЕ ОТВОРААТ ПОРТИТЕ НА ЕВРОПА , А ТОЈ ЌЕ СЕ УПАТИ НАКАЈ ДОМА , ВО ОХРИД . ГО ГЛЕДАМЕ ДЕТИШТЕТО КАКО ПРЕРИПУВА ОД БАЛКОНЧЕ НА БАЛКОНЧЕ , ЗАВЈАСАНО „ ПО ПЕСНИ НИКОГАШ НЕИСПЕАНИ , А НАШИ “ , ПО СВЕТОВИТЕ , НИЗ МАНАСТИРИ И СЕЛА , ГРАДОВИ ШТО САМО ГИ ПОСАКУВАЛО , ПО ТРАГИТЕ НА ПРЕДЦИТЕ РАСТУРЕНИ ПО СВЕТОТ , НО „ ПУСТОТО ДЕТИШТЕ , СНОШТИ НЕБАРЕ ОД ПЦИ ГОНЕТ , СЕ ВРАТИ , ЕНЕ ГО “ ( ЦИТАТ ) . КОМИЧНА Е СЛУЧКАТА СО СТОЈАНИЦА И ЈОРДАНИЦА ОД ЈАБЛАНИЦА , НИВНИТЕ СОЛЗИ И СТРАВОТ ДЕКА ЌЕ ПУКНЕ СРАМ НИЗ ЦЕЛА ЈАБЛАНИЦА ДЕКА СЕ БОЛНИКАВИ И НЕ СЕ ЗА БАЊИ КОИ СО ДУША ГИ ЧЕКАЛЕ , ПА КАКО ЌЕ ИМ ПОГЛЕДНАТ НА МАЖИТЕ В ОЧИ , КАКО ЌЕ ИЗЛЕЗАТ НА БЕЛ ДЕН СРЕД СЕЛО , А СО ГОДИНИ ДОАЃАЛЕ ВО БАЊИТЕ И ТАКВО НЕШТО НЕ ИМ СЕ СЛУЧИЛО . СЕ ЗАПОЗНАВАМЕ И СО ВРАЌАЊЕТО НА АВТОРОТ ДОМА ПО ДОЛГИ ПРЕБАРУВАЊА НА БИБЛИОТЕКИ , МЕСТА , КУЌАРКИ ОД ИСТОРИЈАТА ВО КОИ БАРА „ МАЛИ ЗНАЦИ ОД ВЕКОВИТЕ ДЕНЕС ПРИТАЕНИ ВО НАТПИСИ , ВО СПОМЕНИ , ВО ПЛОЧИ , ВО КНИ-ГИ , ВО ДУШИ “ ( ЦИТАТ ) ЗА ДА СИ ГО ПОСТАВИ ПРАШАЊЕТО : „ ШТО НАВИСТИНА БАРАМ ОВДЕ КОГА НИ СВЕТОТ НЕ УСПЕА ДА МЕ ЗБЕРЕ “ .
„ ЈАС НЕ ЖИВЕАМ ТОЛКУ СО ПРИКАЗНИТЕ КОЛКУ ШТО ТИЕ ЖИВЕАТ СО МЕНЕ . ЈАС ДУРИ И НЕ ГИ САКАМ , ДУРИ И НИКОГАШ НЕ СУМ ГИ САКАЛ , НЕ СУМ САКАЛ НИ ДА ГИ СЛУШАМ . НЕ ЗНАМ НИТУ ДА КАЖУВАМ ПРИКАЗНИ . НО ЗАТОА , ПАК , ТИЕ ЗНААТ ДА МЕ КАЖУВААТ . МИ РОВАРАТ ВО ДУХОТ
ИЛИ МИ ГО РОВАРАТ ТЕЛОТО “ –ВЕЛИ АВТОРОТ И ЌЕ РАСКАЖУВА ЗА ТРАУМИ ОД ДЕТСТВОТО , ЗА БОРШЧОТ , НО И ЗА ДРУГИ ЈАДЕЊА , ЗА ПАТУВАЊАТА НИЗ ЕВРОПА , ВРАЌАЊЕТО ОД ИСТОКОТ СО ЕДНО ЗАЧЕСТЕНО СРЕТНАТО КОМЕНТИРАЊЕ „ ВИД ДА НЕ СЕ ВИДАМ “ .
ВО 2009 ГОДИНА ИЗЛЕГУВА ОД ПЕЧАТ РОМАНОТ „ПРОПАТУВАЊЕ НИЗ ПРИКАЗНИТЕ “ , РОМАН ШТО СЕ ЧИТА ВО ЕДЕН ЗДИВ , НАГРАДЕН СО НАГРАДАТА „СТАЛЕ ПОПОВ “ , ЕДНО ОД НАЈПРЕСТИЖНИТЕ ПРИЗНАНИЈА ЗА ЛИТЕРАТУРА ВО НАШАТА ДРЖАВА .ТОА Е РОМАН СО НЕОБИЧ -НА , НЕСЕКОЈДНЕВНА СОДРЖИНА , СО ЖИВО РАСКАЖУВАЊЕ НА НАСТАНИТЕ , А ПРОФ . Д-Р ДРАГИ МИХАЈЛОСКИ ПО ОВОЈ РОМАН ЌЕ ГО НАРЕЧЕ АВТОРОТ „ЦАР “ , А КНИГАТА „ ПРВА ЛИГА “ .САМИОТ АВТОР ВЕЛИ ДЕКА ОВОЈ РОМАН ТЕОРЕТСКИ И СТИЛСКИ СЕ НАДОВРЗУВА НА НЕГОВОТО ПРЕТХОДНО ДЕЛО „ ПРИКАЗНИ ОД ПОРАНЕШНИТЕ “ , ВО ЕДНА ПОСЛОЖЕНА ФОРМА , НО СО ЛЕСНА НАРАТИВНОСТ ШТО ГО ВОДИ ЧИТАТЕЛОТ ОД НАСТАН ВО НАСТАН ШТО НЕ Е НИТУ ЧУДНО НИТУ НЕОБИЧНО .
РОМАНОТ Е СОСТАВЕН ОД ДВЕ ПРИКАЗНИ : „ НА ПРВАТА БОРБЕНА ЛИНИЈА“ И „ С’E ЗА КОНТРОЛА НА ВРСКИТЕ “ . СЕ ПРОДОЛЖУВААТ ПРИКАЗНИТЕ НА АВТОРОТ ЛОЦИРАНИ ВО НЕГОВИОТ ОХРИД , МЕСТОТО НА НЕГОВОТО ДЕТСТВО И ДИСЛОЦИРАНИ ОД СПОМЕНИТЕ НА ДЕТСТВОТО . ТОА СЕ ЛЕСНИ ТЕКСТОВИ НА ЖЕШКИ ТЕМИ ОД ДВЕ МИНАТИ ВРЕМИЊА . МОЖЕ ДА СЕ НАРЕЧЕ ПОВЕСТ , РОМАН ИЛИ МНОЖЕСТВО ОД ДОЖИВУВАЊА ШТО МОЖАТ ДА СТАНАТ АЛЕГОРИЈА АКО НЕ ОСТАНАТ ОНА ШТО СЕ ВО ОСНОВА – ПРИКАЗНИ ЗА СПОМЕНИТЕ . ПОВТОРНО СРЕТНУВАМЕ НАСТАНИ ОД „СТРОГО КОНТРОЛИРАНИОТ ЖИВОТ “ НА АВТОРОТ ШТО СЕ ОДВИВА НА СКОРО ИСТИТЕ РЕЛАЦИИ – ОДЕЊЕ НА УЧИЛИШТЕ , ХОТЕЛ „ ПАЛАС “ , АВТОБУСКАТА СТАНИЦА , СПОРТСКИОТ ПОЛИГОН , ЕЗЕРОТО , ВОЗЕЊЕТО СО МАЛОТО ВОВЧЕ ДО СТРУГА . НАВИРААТ СЕЌАВАЊА ЗА ТУРИСТИТЕ ВО ОХРИД , ДОМАШНИ И СТРАНСКИ , ЦИРКУСКИТЕ ПРЕТСТАВИ , МАСОВНАТА ПОСЕТЕНОСТ НА КИНО ПРЕТСТАВИТЕ , ОБИДИТЕ НЕШТО ДА СЕ ЗАРАБОТИ СО ПРОДАВАЊЕ . ПРЕТСТАВЕНА Е АТРАКТИВНОСТА НА „ ЛЕТНИЦА “ И ИНТИМНОСТА НА „ОРИЕНТ “ . СЕ СРЕТНУВАМЕ СО ОФИЦЕРКАТА РУЖА , ПОВТОРНО СО КОМЕНТАРИТЕ „ ВИД ДА НЕ СЕ ВИДАМ “ , ОРГАНИЗИРАНОТО ДОАЃАЊЕ НА ХОЛАНЃАНИТЕ И ИЗЛЕТИТЕ СО МАГАРИЊА ДО ВЕЛЕСТОВО КАДЕ ИМ СЕ ПОДГОТВУВАШЕ ТРАДИЦИОНАЛНА ХРАНА , ЗА КОНЦЕРТИТЕ НА МУЗИЧКИ ЅВЕЗДИ НА ПОЛИГОНОТ , ПОЗНАТАТА МАНИФЕСТАЦИЈА „ ПЕСНА НА ЛЕТОТО “ ШТО КАКО МУЗИЧКИ КАРАВАН СЕ ОДРЖУВАШЕ НИЗ ПОВЕЌЕ ГРАДОВИ НА ЈУГОСЛАВИЈА И СКАНДАЛОТ ПОВРЗАН СО ФЕСТИВАЛОТ ВО ГОДИНАТА КОГА КАРАВАНОТ СО НАЈГОЛЕМИТЕ ПЕЈАЧКИ ИМИЊА ОД ТОА ВРЕМЕ ГОСТУВАШЕ ВО ОХРИД .
ВО ВТОРИОТ ДЕЛ , ДИМИТАР ПАНДЕВ , СПОМНУВАЈЌИ ГО СЕМИНАРОТ ЗА МАКЕДОНСКИ ЈАЗИК , КАКО ДА ЈА НАЈАВУВА СВОЈАТА ПРЕОКУПАЦИЈА СО МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК . И ПОВТОРНО – ВЛЕГУВАЊЕ –ИЗЛЕГУВАЊЕ ВО И ОД ХОТЕЛ „ ПАЛАС “ , НО ОВОЈПАТ СО ДРУГИ ИНТЕРЕСИ , НЕ ПО ТУРИСТКИТЕ . СРЕДБАТА СО ЧЕХОТ , РУСИНОТ , МУ ОТКРИВА НОВИ ВИДИЦИ НА ПАНДЕВ . СЕМИНАРОТ ЗА МАКЕДОНСКИ ЈАЗИК СТАНУВА НЕГОВА ОПСЕСИЈА , ГИ УЧИ ДРУГИТЕ ДА ГОВОРАТ МАКЕДОНСКИ , А НА СВОИТЕ БРОЈНИ ПАТУВАЊА ТОЈ ИЗУЧУВА ДРУГИ ЈАЗИЦИ , КОНТАКТИРА СО ПРИПАДНИЦИ НА НАРОДИ ОД МНОГУ ЗЕМЈИ ВО КОИ ПРЕТСТОЈУВАЛ И ИЗНЕСУВА ИНТЕРЕСНИ СЛУЧУВАЊА СО БУГАРКИ , РОМАНКИ , УНГАРКИ , АНГЛИЧАНКИ , АМЕРИКАНКИ , УКРАИНКИ , ДУРИ И СО АРАПИ , ЕСКИМЕЦ ,ИНДИЈАНКА … АВАНТУРИ И ДОЖИВЕАЛИЦИ … ТОА Е ВРЕМЕ „ КОГА СЕ ИСПРЕВРТУВАШЕ СВЕТОТ , КОГА МНОГУ НЕШТА СТАНУВАА НЕПРЕДВИДЛИВИ “ – ЌЕ НАПИШЕ АВТОРОТ . ВРЕМЕ КОГА ВО МАКЕДОНИЈА СЕ ВРАЌААТ МНОГУМИНА ОД ПОТЕГОТ СЕЖАНА –
ТАБАНОВЦЕ : УМЕТНИЦИ ,ПИСАТЕЛИ , НАУЧНИЦИ ,ФИЛОЗОФИ , А АВТОРОТ СЕ СРЕТНУВА СО НИВ , РАЗГОВАРА , ИМ ДАВА ПОДДРШКА . НО , ПИШУВА И ЗА СВОЕТО ПОСТОЈАНО УЧЕЊЕ НА МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК ОД ЖИТЕЛИ ОД СИТЕ КРАИШТА НА МАКЕДОНИЈА , ОД МАКЕДОНЦИ ОД ЛЕРИН , ВОДЕН , ОД СОЛУНСКИТЕ СЕЛА , ЗА ПОВТОРНО ДА СЕ НАВРАТИ НА СЕМИНАРОТ И БРОЈНИТЕ УЧЕСНИЦИ НА НЕГО , РАСКАЖУВАЈЌИ ЗА ПРИДРУЖНИТЕ СЛУЧУВАЊА , ЗА ЗАБАВИТЕ , ЗА ТРУБАЧОТ .
„ ВИД ДА НЕ СЕ ВИДАМ , СЕ СМЕНУВАШЕ СВЕТОТ , СЕ МЕНУВАШЕ КАРТАТА НА СВЕТОТ , СЕ МЕНУВАШЕ ГЕОГРАФИЈАТА … И НЕМАШЕ КОЈ НЕ БЕШЕ ЧУЛ ТОА ВРЕМЕ ЗА МАКЕДОНИЈА …СЕМИНАРИСТИТЕ НИШТО НЕ МОЖЕЛО ДА ГИ РАЗУБЕДИ ДА НЕ ДОЈДАТ ОВДЕ , НА МЕСТОТО КАДЕ СЕ КОВЕЛА СЛАВИСТИКАТА , МАТЕРИЈАЛИТЕ , И НА МЕСТОТО НА СОВРЕМЕНИТЕ ЗБИДНУВАЊА , ОТИ НЕ Е САМО ВОЈНАТА НАСТАН “ ( ЦИТАТ ) . ТОА Е „ ВО ВРЕМЕТО КОГА СИТЕ ПРАШАЊА МОЖЕА ДА СЕ РЕШАВААТ НА ДВА НАЧИНА : СО ВОЈСКА ИЛИ СО СТРАНЦИ . А СЕКОЈ ВО СЕКОГО ГЛЕДАШЕ ИЛИ ВОЈНИК ИЛИ СТРАНЕЦ “ –ЗАВРШУВА СО РАСКАЖУВАЊЕТО АВТОРОТ .
ВО 2016 ГОДИНА ИЗЛЕГУВА УШТЕ ЕДНО ПРОЗНО ОСТВАРУВАЊЕ НА ДИМИТАР ПАНДЕВ –ГО НАРЕКУВААТ РОМАН , НЕКОИ ПОВЕСТ , „ПОТПОЛКОВНИКОТ “ . ДЕЛО СОСТАВЕНО ОД ПРОЛОГ И ЕПИЛОГ НА ЕДНО ВРЕМЕ , НЕ ТАКА ОДАМНА МИНАТО , ПОСЛЕДНИТЕ ДЕЦЕНИИ НА 20 ВЕК . ИАКО Е ПОСЕБНА ЦЕЛИНА , МОЖЕ ДА СЕ ПОВРЗЕ СО ТРИПТИХОНОТ „ ИЗЛЕГУВАЊЕ ОД ПРИКАЗНИТЕ “ , „ ПРИКАЗНИ ОД ПОРАНЕШНИТЕ “ И „ ПРОПАТУВАЊЕ НИЗ ПРИКАЗНИТЕ “ . НИЗ ОВА ДЕЛО ЧИТАТЕЛОТ СЕ ВРАЌА ВО СЕДУМДЕСЕТТИТЕ ГОДИНИ ОД МИНАТИОТ ВЕК , ВРЕМЕ КОЕ НИЕ , ПОВОЗРАСНИТЕ ОХРИЃАНИ , ДОБРО ГО ПАМЕТИМЕ , СО ТЕМА ОД СРЕДНОШКОЛСКИОТ ЖИВОТ И ЛИЧНИТЕ ДОЖИВУВАЊА НА АВТОРОТ ОД ТОЈ ПЕРИОД , ОД ГИМНАЗИСКИТЕ ДЕНОВИ .ТОА Е ЕДНО БЕЗГРИЖНО ВРЕМЕ НИЗ КОЕ ПАНДЕВ СОЗРЕВА И ИМА ГОЛЕМИ ОЧЕКУВАЊА ЗА ИДНИНАТА . ВРЕМЕ ВО КОЕ ОХРИД БЕШЕ ЦЕНТАР НА МНОГУ ИНТЕРЕСНИ ЗБИДНУВАЊА ПОВРЗАНИ СО БРОЈНИ ТУРИСТИЧКИ ПРЕСТОЈУВАЊА НА РАЗНОВИДНА ПОПУЛАЦИЈА ОД ПОРАНЕШНА ЈУГОСЛАВИЈА , СОСТАВЕН ДЕЛ НА СИТЕ ГОЛЕМИ ЕКСКУРЗИИ НА СРЕДНОШКОЛЦИТЕ . ВРЕМЕ ВО КОЕ НАШИТЕ МЛАДИНЦИ БЕА ПОЗНАТИТЕ „ МАРАТОНЦИ “ , „ ГАЛЕБИ “ КОИ ЗНАЕЈА КОГА ДОАЃААТ ЕКСКУРЗИЈАНТИ , КАДЕ СЕ СМЕСТУВААТ , КОИ СЕ НИВНИТЕ ДВИЖЕЊА И СЛИЧНО .
ОСВЕН ЛИЧНИТЕ ИСКУСТВА СО ГИМНАЗИЈАЛКИТЕ ОД БЕЛГРАД , НИЗ АВТОРОВИТЕ РАСКАЖУВАЊА СЕ ОТКРИВААТ СЛУЧУВАЊАТА ВО ОХРИД ПОВРЗАНИ СО ПОЗНАТИОТ ХОТЕЛ „ ПА-ЛАС “ , НЕКОГАШНИОТ ГИГАНТ ВО ТУРИЗМОТ , СО ОБРАЗОВАНИЕТО ВО ОХРИД , ОСОБЕНО ПОВРЗАНО СО РЕНОМИРАНАТА ОХРИДСКА ГИМНАЗИЈА ЧИЈ УЧЕНИК БЕШЕ И ПАНДЕВ . СЕ ОТКРИВААТ И МНОГУ СЕГМЕНТИ ОД ЈАВНИОТ ЖИВОТ , ПОВРЗАНОСТА И СОРАБОТКАТА НА ЦИВИЛНОТО НАСЕЛЕНИЕ СО ПРИПАДНИЦИТЕ НА ТОГАШНАТА АРМИЈА , А АВТОРОТ , ЧИЈА АДРЕСА Е ОКОЛУ ЦЕНТАРОТ НА МНОГУТЕ СЛУЧУВАЊА ПРЕТСТАВЕНИ ВО ДЕЛОТО , СВЕДОК Е НА МНОГУ КОМБИНАЦИИ И ТУРБУЛЕНЦИИ НА ТОА ВРЕМЕ . РАСКАЖУВАЊЕТО Е ЕДНОСТАВНО И Н’Е НАВРАЌА НА СПОМЕНИТЕ ОД НАШАТА МЛАДОСТ , А ДЕКА БЕШЕ ТАКА , ЗА МНОГУ МОМЕНТИ ПОТВРДУВАМ И ЈАС , КОЈА СУМ ДЕЛ ОД ТОА ВРЕМЕ . МОЖЕБИ ИМА И ИРОНИЧНО ПРИКАЖУВАЊЕ НА ОДРЕДЕНИ НАСТАНИ ВО ОВА ИНТЕРЕСНО ОБЛИКУВАНО ДЕЛО СО РАЗЛИЧНИ ПРИКАЗНИ И ЛИКОВИ , ПОВЕЌЕТО ПРЕПОЗНАТЛИВИ ЗА ОХРИЃАНИ , НО СЕПАК , СЕКОЈА ПРОЧИТАНА СТРАНИЦА ГО ТЕРА ЧИТАТЕЛОТ ДА ПРОДОЛЖИ ПОНАТАКА ДА ЧИТА , ШТО БИ РЕКЛЕ , ВО ЕДЕН ЗДИВ .
МОЖЕ ДА СЕ РЕЧЕ ДЕКА ОВА Е ВСУШНОСТ ЕДНА КРАТКА АВТОБИОГРАФИЈА ЗА ДЕЛ ОД ЖИВОТОТ НА Д . ПАНДЕВ ШТО ГИ ОТКРИВА И НЕГОВИТЕ ИНТЕРЕСИ ЗА МНОГУ ОБЛАСТИ ОД ОПКРУЖУВАЊЕ-
ТО , ПОЗНАВАЊЕТО НА ЛИТЕРАТУРАТА , ИСТОРИЈАТА , ЉУБОВТА КОН ПРИРОДАТА . КНИГА СО ИНТЕРЕСНИ ЗАПЛЕТИ И УШТЕ ПОВОЗБУДЛИВИ РАСПЛЕТИ ОД КОИ НЕКОИ СЕ НИЖАТ ЕДНОПОДРУ-ГО , А КАЈ НЕКОИ ПОСТОИ БЛАГ ВРЕМЕНСКИ СКОК . ЈАЗИЧНО ЛЕСНО ИЗГРАДЕНА , РАЗБИРЛИВА ЗА ДА БИДАТ РАЗБРАНИ И РАСКАЖУВАЧОТ , И ДИРЕКТОРОТ НА ГИМНАЗИЈАТА СО ЕКОНОМСКИ ПАРАЛЕЛКИ , И ЛИКОВИТЕ ОД АРМИЈАТА , И ВРАБОТЕНИТЕ ВО ХОТЕЛ „ ПАЛАС “ , И БЕЛГРАЃАНЧИЦАТА , И РУЖА , БРАНКО , ЈАВОРКА И ОСТАНАТИТЕ ,КАКО И ЕНИГМАТА ПОВРЗАНА СО ПОТПОЛКОВНИКОТ .
„ МЕЃУ ЧАРШИЈАТА И ЦРКВАТА “ , ПЕЧАТЕНА ВО 2018 ГОДИНА , АВТОРОТ ЈА НАРЕКУВА АВТОБИО-БИБЛИОГРАФСКА ПИКАРЕСКА ШТО ВСУШНОСТ ПРЕТСТАВУВА ВИД РОМАН ШТО ВО ПРВО ЛИЦЕ ГИ РАСКАЖУВА АВАНТУРИТЕ НА ЛАЖЕН ПРОТАГОНИСТ , ВКЛУЧУВА КАРАКТЕРИСТИКИ НА ЖИВОТОТ ВО ОДРЕДЕН ПЕРИОД , КРИТИКУВА , ПОВИКУВА НА РАЗМИСЛУВАЊЕ . ВО ОВАА КНИГА СО МНОГУ СООДВЕТЕН НАСЛОВ , Д . ПАНДЕВ СЕ ПРЕТСТАВУВА КАКО АВТЕНТИЧЕН МАЈСТОР НА ПИШАНИОТ ЗБОР . СОСТАВЕНА Е ОД ПРОЛОГ И ЧЕТИРИ ЦЕЛИНИ : ПО ПРУДОЛНИЦАТА ОД КАМЕНСКО , НА СТРОГО КОНТРОЛИРАН ЧАС , БОЧКИТЕ ОД БОРОВИНА И КИЛИМОТ ОД КАЈ КУЌАТА У ТАНЧЕВЦИ . ОВДЕ СЕ ОПФАТЕНИ ЛИЧНОСТИ ОД ИСТОРИЈАТА – СВЕТИ КИРИЛ , СВЕТИ НАУМ , ПРЛИЧЕВ , ТЕМКО ПОПОВ , ИНТЕРЕСНО ПОВРЗАНИ СО ЛИКОВИ ОД ПОНОВО ВРЕМЕ СО КОИ ПАНДЕВ ИМАЛ МОЖНОСТ ДА КОНТАКТИРА , ДА СЕ ДРУЖИ , ДА ИСКАЖУВА СТАВОВИ И РАЗМИСЛУВАЊА , КАКО ШТО СЕ : БЛАЖЕ КОНЕСКИ , СЛАВКО ЈАНЕСКИ , ХАРАЛАМПИЕ ПОЛЕНАКОВИЌ , КИРИЛ ПЕНУШЛИСКИ , ЛИЧНОСТИ КОИ ПОСТОЈАНО СЕ СО НЕГО ВО РЕАЛНОСТА И ВО РАЗМИСЛУВАЊАТА . НИЗ ОВА ДЕЛО СЕ ОТКРИВА СЕТА УЧЕНОСТ , НАЧИТАНОСТ И БОГАТОТО ЖИВОТНО ИСКУСТВО НА ПАНДЕВ . НИЗ ИНТЕРЕСНА ИСПРЕПЛЕТЕНОСТ НА МИНАТОТО И СЕГАШНОСТА , АВТОРОТ ПИШУВА ЗА РАСКОШНОТО МИНАТО НА РОДНИОТ ОХРИД СО ИНТЕРЕСНА ЛЕКСИКА ВО КОЈА СЕ СРЕТНУВААТ И НЕОБИЧНИ ЗБОРОВНИ КОНСТРУКЦИИ ЗАЕДНО СО МАКЕДОНСКИОТ ЛИТЕРАТУРЕН ЈАЗИК .
ПЕТТАТА ПРОЗНА КНИГА НА ПАНДЕВ Е „ МИРИСОТ НА АЈКУЛАТА “ , ПЕЧАТЕНА ВО 2020 ГОДИНА. КНИГА СО ВОЗБУДЛИВИ РАСКАЗИ ЗА ПОНОВАТА МАКЕДОНСКА ИСТОРИЈА ВО КОИ СРЕТНУВАМЕ ЛИКОВИ ЗНАЧАЈНИ ЗА МАКЕДОНСКАТА ЈАВНОСТ . РАСКАЗИТЕ СЕ ГРУПИРАНИ ВО ТРИ КАТЕГОРИИ : ЛОГИСТИЧКИ И / ИЛИ АПЕРАТИВНИ РАСКАЗИ , ГОЗБЕНИ ИЛИ ДИЈАЛЕКТОЛОШКИ ПРИКАЗНИ И ДИПТИХОНОТ ОПЕРАТИВНО ДИГЕСТИВНИ СКАЗНИ . „ ТОА СЕ РАСКАЗИ И ЗА ИЗМИСЛЕНИТЕ АВЕТИ ШТО ГИ ПРАВИ ЕДНОВРЕМЕНО ГРОТЕСКНО СТРАШНИ , ПОТСМЕШЛИВО ЗАКАНУВАЧКИ И СТРАШНО СМЕШНИ “ ( ЦИТАТ ) .
РАСКАЗИТЕ СЕ ДОСТА ВОЗБУДЛИВИ , СО ИСТОРИСКИ ЛИКОВИ ИЛИ ЛИКОВИ ШТО ЗАД СЕБЕ ИМААТ ИСТОРИЈА . АВТОРОТ ГИ РАСКАЖУВА ПРЕЦИЗНО И СУГЕСТИВНО . УБЕДЛИВО СЕ РАСКАЖАНИ ТАКА ШТО НЕЈАСНА Е ГРАНИЦАТА МЕЃУ РАСКАЗ И ДНЕВНИК НА АВТОРОТ КОЈ КОРИСТИ И НЕСЛУЖБЕН СТИЛ И НАУЧЕН И УМЕТНИЧКИ ШТО БАРА ДА СЕ ЧИТА РАСКАЗ ПО РАСКАЗ . ТАКВИОТ ПРИСТАП БАРА ВНИМАНИЕ , БУДИ ЉУБОПИТНОСТ И ФАНТАЗИЈА . ПРЕКУ ОВИЕ РАСКАЗИ , ПАНДЕВ ФРЛА КНИЖЕВНА СВЕТЛИНА НА ПОВЕЌЕ ДИМЕНЗИИ ЗА МИНАТОТО НА КОЕ ВРЕМЕТО НЕ МУ МОЖЕ НИШТО . НИЗ НИВ ДЕФИЛИРААТ ВАТРОСЛАВ ЈАГИЌ , ВИКТОР ГРИГОРОВИЧ , КОНСТАНТИН МИЛАДИНОВ , ЈОСИП ЈУРАЈ ШТРОСМАЕР , ГАНЕ ТОДОРОВСКИ , ДИМИТАР МИТРЕВ , ХАРАЛАМПИЕ ПОЛЕНАКОВИЌ , КАВАЕВИ , ВИТАЛИЈ , КОНЕСКИ … И ПОВТОРНО –ЛИЧНИ ДОЖИВУВАЊА НА АВТОРОТ ШТО ГО ПРАВАТ ПРЕПОЗНАТЛИВ ПРЕКУ НЕГОВИТЕ СПОМЕНИ ОД РАЗНИ ПЕРИОДИ ОД НЕГОВИОТ ЖИВОТ . СЕКОЈ РАСКАЗ НУДИ НОВИ ВОЗБУДЛИВОСТИ , ОД „ МИРИСОТ НА РАКОПИСИТЕ “ ДО „ АЈКУЛА “. ЗАТОА ,
СПОРЕД РАСКАЖУВАЧКОТО МАЈСТОРСТВО НА ПАНДЕВ , СЛАВЕ ЃОРГО ДИМОСКИ ЌЕ РЕЧЕ ДЕКА СЕ
„ ЛЕБЕДОВА ПЕСНА ВО СОВРЕМЕНАТА МАКЕДОНСКА ПРОЗА “ .
ШТО СЕ ОДНЕСУВА НА ОСТАНАТОТО БРОЈНО ТВОРЕШТВО НА ПАНДЕВ , БИ СПОМЕНАЛА ДЕЛ ОД НЕГОВИТЕ НАУЧНИ ТРУДОВИ . ВО 2007 Г0Д. ПЕЧАТЕНА Е КНИГАТА „ ПРИСТАП ВО МАКЕДОНСКАТА ЛИНГВОКУЛТУРОЛОГИЈА “ КОЈА ИМА МОЌНО ОБРАЌАЊЕ НА АВТОРОТ ДО ЧИТАТЕЛОТ :
ДРАГ ЧИТАТЕЛУ :
АКО СЕ ПОСОМНЕВАШ БАРЕМ ЗА МИГ : МОЖЕЛЕ ЛИ ДА БИДАТ СВЕТИТЕ КИРИЛ И МЕТОДИЈ СЛЕДБЕНИЦИ НА АЛЕКСАНДРИСКАТА ШКОЛА И НА СВЕТИ АПОСТОЛ ПАВЛЕ И МОЖЕЛЕ ЛИ ТИЕ ИДЕИ ДА ОПСТОЈУВААТ ЦЕЛ ЕДЕН МИЛЕНИУМ ВО МАКЕДОНИЈА И ПОШИРОКО , ЗАПРАШАЈ СЕ : МОЖЕШ ЛИ ДА СЕ НАРЕЧЕШ СЕБЕСИ СВЕТИКИРИЛОМЕТОДИЕВ И СВЕТИКЛИМЕНТОНАУМОВ СЛЕДБЕНИК ?
АКО СЕ НАРЕКУВАШ , ЛИНГВОКУЛТОРОЛОГИЈАТА Е ВО ПРАВО И КАКО НАУКА ИМА СВОЕ МЕСТО ВО ПРОУЧУВАЊЕТО НА СТАРОСЛОВЕНСКИОТ ЈАЗИК .
„ МАКЕДОНСКА ХРЕСТОМАТИЈА“ ( 2011 Г. ) –СПОРЕД АВТОРОТ : ИМА ЦЕЛ ДА ГО ПРЕТСТАВИ НА ЕДНО ИСТО МЕСТО ( НИЗ ПРОСТОРОТ НА ЕДНА ВКОРИЧЕНА КНИГА ) И ПРИ ЕДНО ИСТО НЕОПХОДНО ВРЕМЕ ( НИЗ ЕДНО ПРЕЛИСТУВАЊЕ НА СТРАНИЦИТЕ , НИЗ ЕДЕН ПРЕЛЕТ НА ПОГЛЕДОТ ВРЗ ПОДВЛЕЧЕНО НАГЛАСЕНИТЕ МЕСТА И СЕКАКО , НИЗ ЕДНО ПРОЧИТУВАЊЕ , ВО ЕДЕН ЗДИВ , НА КОНТЕКСТИТЕ ) БОГАТСТВОТО НА МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК КАКО НАЈВОЗВИШЕНО КУЛТУРНО ДОСТОИНСТВО НА МАКЕДОНСКИОТ НАРОД .СО ДРУГИ ЗБОРОВИ , ДА ИМ ПОНУДИ НА СЕГАШНИТЕ И НА ИДНИТЕ ВЉУБЕНИЦИ ВО МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК НАГЛЕДНА ПРЕТСТАВА ЗА ИСТОРИЈАТА НА МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК ПРЕКУ ИЗВАДОЦИ ОД ТЕКСТОВИ ВО КОИ СЕ ПРОЈАВИЛЕ ПРОМЕНИТЕ ВО ЈАЗИКОТ , И ТОА ОД НАЈРАНО ЗАСВЕДОЧЕНИТЕ ПРОМЕНИ ВО СТРУКТУРАТА НА МАКЕДОНСКИТЕ ЗБОРОВИ , КОИ СЕ ЈАВУВААТ КАКО ПРЕПОЗНАТЛИВ МАКЕДОНСКИ РЕЗУЛТАТ НА РЕДИЦА ГЛАСОВНИ ( И ПЕРСПЕКТИВНО НА ВРЕМЕНСКАТА ОСКА , НА РЕДИЦА МОРФОЛОШКИ ПРОМЕНИ , СВОЈСТВЕНИ ЗА СЛОВЕНСКИТЕ ЈАЗИЦИ И ОД НАЈРАНО ЗАСВЕДОЧЕНИТЕ ПРОМЕНИ ВО СТРУКТУРАТА НА МАКЕДОНСКИТЕ РЕЧЕНИЦИ , КАКО ПРЕПОЗНАТЛИВ МАКЕДОНСКИ РЕЗУЛТАТ НА РЕДИЦА МОРФОСИНТАКСИЧКИ И СЕМАНТИЧКО – СИНТАКСИЧКИ ПРОМЕНИ .
„ СЛОВА ЗА СВЕТИ КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ “ ( 2017 Г. ) Е ЗБОРНИК ОД РАЗНИ СЛОВА ЗА СВЕТИ КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ ПРИГОДНО ПИШУВАНИ И ЈАВНО ГОВОРЕНИ НА ПОВЕЌЕ СОБИРИ ОРГАНИЗИРАНИ ПО ПОВОД ОДБЕЛЕЖУВАЊЕТО НА 1100 ГОДИШНИНАТА ОД УПОКОЈУВАЊЕТО НА СВЕТИ КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ , КАКО И ЧЕСТВУВАЊА НА ДЕНОТ НА СЛОВЕНСКАТА ПИСМЕНОСТ И ДРУГИ ЈУБИЛЕИ ВО ПЕРИОД ОД МАЈ 2015 ДО МАЈ 2017 ГОД. ( ЗАБЕЛЕШКА НА АВТОРОТ ) .
„ СЛОВА И СОГЛЕДБИ ЗА БЛАЖЕ КОНЕСКИ “ ( 2019 Г. ) Е ЗБИРКА ТЕКСТОВИ СО СТАВОВИ , БЕЛЕШКИ, СОГЛЕДУВАЊА И РАЗМИСЛУВАЊА НА Д. ПАНДЕВ ЗА БЛАЖЕ КОНЕСКИ СОЗДАДЕНИ ПО РАЗНИ ПОВОДИ .НИЗ НИВ , КАКО ШТО ВЕЛИ АВТОРОТ , ГО ОБНОВУВА „ ПОЗНАНСТВОТО СО КОНЕ-СКИ “ , ЗА ДА ЈА ПРЕТСТАВИ РАЗНОВИДНАТА СОДРЖИНА НА НЕГОВОТО ДЕЛО .БЛАЖЕ КОНЕСКИ КАКО ФИЛОЛОГ , КОНЕСКИ ВГРАДЕН ВО МОСТОТ НА МАКЕДОНСКАТА ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА , КОНЕСКИ И СЛАВИСТИТЕ ОД СИТЕ СЛАВИСТИЧКИ КАТЕДРИ ВО СВЕТОТ , СЕМИНАРОТ ЗА МАКЕДОНСКИ ЈАЗИК, КОНЕСКИ И НЕГОВАТА УЛОГА ВО ЧЕТИРИТЕ ЛИНГВИСТИЧКИ СТОЛБА :
ПРАВОПИСОТ , ГРАМАТИКАТА НА ЛИТЕРАТУРНИОТ ЈАЗИК , РЕЧНИКОТ ВО ТРИ ТОМА , ИСТОРИЈАТА НА ЈАЗИКОТ ; ПОСТАВУВАЊЕТО НА ОСНОВИТЕ НА МАНУ , ДРУШТВОТО НА ПИСАТЕЛИТЕ НА МАКЕДОНИЈА И ДРУГО . ДЕЛ ОД СОДРЖИНИТЕ ВО ОВАА КНИГА КОРЕСПОНДИРААТ ИЛИ СЕ ПРЕРАБОТКА НА НЕКОИ ПРЕТХОДНО ОБЈАВЕНИ СТАТИИ НА АВТОРОТ .
„ ОКРУЖИЕТО НА КОНЕСКИ “ , ПЕЧАТЕНА ВО 2019 Г . , Е КНИГА ВО КОЈА КОНЕСКИ Е ПРЕТСТАВЕН ВО РЕДОТ НА МАКЕДОНСКИТЕ ВЕЛИКАНИ КРСТЕ МИСИРКОВ И КОЧО РАЦИН , МЕЃУ СВЕТСКАТА ЛИНГВИСТИКА И СЛАВИСТИКА , КАКО ЛИЧНОСТ КОЈА ИМА ГЛАВЕН ЗБОР ВО КОДИФИКАЦИЈАТА НА МАКЕДОНСКИОТ ЈАЗИК , ОСНОВАЊЕТО НА УНИВЕРЗИТЕТОТ , МЕЃУ НЕГОВИТЕ НАЈБЛИСКИ СОРАБОТНИЦИ ОД ОБЛАСТА НА МАКЕДОНИСТИКАТА И ПОШИРОКО , ОД МАКЕДОНСКАТА ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРНА ИСТОРИЈА . РАБОТЕНА Е ВРЗ ОСНОВА НА ЦЕЛОКУПНОТО ДЕЛО НА КОНЕСКИ , НА ФОНОТ НА ЛИТЕРАТУРАТА ЗА КОНЕСКИ , КАКО И НА МАКЕДОНИСТИКАТА И ОПШТАТА ЛИНГВИСТИКА КОЈА КОРЕСПОНДИРА СО ТВОРЕШТВОТО НА КОНЕСКИ . ТОКМУ ТАКА СЕ ПОДРЕДЕНИ СОДРЖИНИТЕ : КОНЕСКИ МЕЃУ ПРЕТХОДНИЦИТЕ И СЛЕДБЕНИЦИТЕ , КОНЕСКИ ВО ПОРЕДИЦАТА НА МАКЕДОНСКИТЕ КОНСТАНТИ НА ХХ ВЕК , КОНЕСКИ ВО ПОРЕДИЦАТА НА СВЕТСКАТА ЛИНГВИСТИКА И СЛАВИСТИКА , КУЛТУРНИТЕ АКЦИИ НА КОНЕСКИ , СЛОВА ЗА СОРАБОТНИЦИТЕ НА КОНЕСКИ , СЛОВА ЗА СОМИСЛЕНИЦИТЕ НА КОНЕСКИ ВО ЛИТЕРАТУРАТА И КУЛТУРНАТА ИСТОРИЈА , СЛОВА ЗА СТРАНСКИТЕ ПОЧИТУВАЧИ НА КОНЕСКИ , ПОТТИКОТ НА КОНЕСКИ ВО МАКЕДОНИСТИКАТА , АПОКРИФНИ СЛОВА И НАМЕСТО ПОГОВОР – УШТЕ ЕДНАШ ВКРАТЦЕ ЗА ОКРУЖИЕТО НА КОНЕСКИ.
ЗАЕДНО СО СЛАВЕ ЃОРГО ДИМОСКИ НА ПОЧЕТОКОТ НА 2022 Г . , НА ЧИТАТЕЛСКАТА ЈАВНОСТ ‘ И БЕШЕ ПРЕТСТАВЕНА КНИГАТА „ ОХРИДСКИ РАСКАЖУВАЧИ “ ШТО ПРЕТСТАВУВА ПРЕГЛЕД НА 17 РАСКАЖУВАЧИ НА НЕКОЈ НАЧИН ПОВРЗАНИ СО ОХРИД И ОХРИДСКО . ДИМИТАР ПАНДЕВ ИСТАКНУВА ДЕКА ОХРИДСКАТА ПРОЗА СВОЕВРЕМЕНО ВИСОКО КОТИРАЛА ВО МАКЕДОНСКАТА ЛИТЕРАТУРА И ЦЕЛТА НА ОВАА КНИГА Е ТОА ДА СЕ ВОЗОБНОВИ НА ОПРЕДЕЛЕН НАЧИН . АВТОРИТЕ СЕ ПРЕТСТАВЕНИ ХРОНОЛОШКИ , ОД ВРЕМЕТО НА РАКОПИСИТЕ СО ЦРКОВНА СОДРЖИНА , ПРЕКУ ПРЕДИЛИНДЕНСКИОТ ПЕРИОД ДО ДЕТСКАТА ЛИТЕРТУРА И ВРЕМЕТО НА ОСОВРЕМЕНУВАЊЕТО .
НЕСОМНЕНО ДЕКА ИМА УШТЕ МНОГУ ДА СЕ ЗБОРУВА ЗА СЕВКУПНОТО ТВОРЕШТВО НА ДИМИТАР ПАНДЕВ ОД ПОВЕЌЕ АСПЕКТИ , НО ЈАС СЕ НАДЕВАМ ДЕКА УСПЕАВ ДА ВЕ ЗАПОЗНАМ СО ДЕЛ ОД НЕГО И ДЕКА ВО ИДНИНА ЌЕ ИМА УШТЕ МНОГУ ДЕЛА КАКО РЕЗУЛТАТ НА СЕВКУПНАТА АНГАЖИРАНОСТ НА ПАНДЕВ .
ТАТЈАНА ДУРНЕВА
25 . 03 . 2022 ГОДИНА
Публицитет.мк